גרסה לגולשים עם מוגבלויות גרסה לגולשים עם מוגבלויות
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

https://shows.firstline.org.il
הופעות מוזיקה קלאסית

קונצרט עונג שבת

ארכיון תאריך: 17 ספטמבר 2022

משך: שעה ו-50 דקות, כולל הפסקה

קונצרט עונג שבת
עינת פבריקנט- פסנתר, הדס פבריקנט- כינור
יוני גוטליבוביץ- צלו, שולי ווטרמן- ויולה
יצירות מאת מוצרט, מאהלר ודבוזאק

בשנת 1786 חיבר מוצרט רביעיית פסנתר כחלק מחוזה עם ידידו הופמייסטר. יצירה כזו - מוסיקה קאמרית  טהורה ומהממת  לא  נכתבה עד אז  והיא מציבה לפסנתרן  דרישות וירטואוזיות  גבוהות ביותר ממש כמו בנגינת  קונצ'רטו. גם שלושת כלי המיתר הנוספים מציגים לקהל  סערת רגשות, עמקות ומוסיקה שאיננה שעשוע חברתי שאפשר לשמעה להנאה וחיוך  בלבד. לראשונה, כתב מוצרט ביצירה זו, מוסיקה קאמרית  טהורה, מוסיקה שכמותה לא כתב  היידן או בניו של באך - קרל פיליפ עמנואל ויוהן סבסטיאן באך.
 
 
רביעייה בלה מינור מאת מאהלר. פרק הרביעייה, נכתב תוך לימודיו  של מאהלר בקונסרבטוריון בוינה, בה הרבה  לשמוע את יצירותיו  של ברוקנר  ווגנר. יצירתו של מאהלר בראשית דרכו  ספוגה בריגוש עז של תאוות חיים גועשת, ומאידך תשוקה לוהטת למוות.  שני רגשות אלה שלטו חליפות בליבו של הנער בן  ה 17. ביצירה יש להביא בחשבון את הקיצוניות האפיינית לתקופת ההתבגרות ולזכור את היכולת של בני  הנעורים  להתאושש. 
 
דבוז'אק - רביעיית פסנתר מס. 2 במי במול מז'ור הרביעייה חוברה  בקיץ 1889 ,  טרם המעבר לניו יורק שבו ניהל את הקונסרבטוריון למוסיקה. יופיה של היצירה מתחרה  רק בשלישיית  "דומקי", ובחמישיית הפסנתר אופ. 81. הרביעיה כתובה בצורה נמרצת  ואיתנה. דבר זה מודגש מייד בנושא הראשי של הפרק הראשון. לעומתו מתייצב נושא חרישי, ענוג יותר בסול מז'ור.  הפרק השני - לירי ומעודן ( לנטו ) , שאת דמותו קובע נושא רב הבעה של הצ'לו וזימרה שלווה של הכינור. הפרק השלישי סקרצ ו- מנוגן בריתמוס. מנואט רב חן ואליו נלווה נושא מינורי נחמד.  הפרק האחרון חדור חופש הרמוני. הנושא המרכזי  נמרץ  ולקראת הגמר שבה  היצירה אל הטונליות היסודית.

 

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter